Monday, January 31

Gulas de porc

Complexitate medie. Timp aproximativ: 2 ore

Fie ca a fost in Covasna, Sf. Gheorge sau Sovata fie in Sighetu Marmatiei, Budapesta sau Debrecen, de cate ori am avut ocazia sa mananc Gulas (tocanita) nu s-a intamplat niciodata sa coincida cu cele anterioare. Pentru ca fiecare familie a adaptat reteta dupa bunul plac chiar daca la baza vegheaza o mandra idee ungureasca de la care pleaca altele empirice.

Ca sa incheiem o incursiune duminicala in zapada si viscol intr-un mod gustos, m-am gandit sa prepar din nou un gulas, de aceasta data de porc. Nu vreau sa va dezamagesc, dar majoritatea mancarurilor mele au o atingere personala, nu mereu copiez indeaproape retetele (acolo unde este permis), deoarece gustul reprezinta un echilibru nu o formula.
    Ingrediente :
    5oo - 700 g carne de porc
    piper
    300 g ceapa + 2 ardei grasuni
    2 catei de usturoi + o telina
    2 lingurite de boia dulce
    1/2 lingurita de boia iute
    sare
    4 foi de dafin
    1 lingurita - sos de picant de ardei
    (optional) 2 ardei iuti
    300 g cartofi
    (optional) 1 lingurita de faina + 2 linguri de smantana
Se pune unt sau ulei sa se incinga in ceaun si se prajesc pe rand bucatile de carne (cat sa ia putina culoare). Se adauga ceapa si se lasa sa se caleasca impreuna cu carnea. Se adauga boia, sarea, frunzele de dafin. Se adauga ardeii grasi taiati pestisori si se rumenesc impreuna cu compozitia inca 5-10 minute. Se adauga apa cat sa acopere intreaga compozitie si se pune totul la fiert, vreme de o ora si jumatate, pe foc mic.

Separat, se curata de seminte ardeii iuti, se spala si se taie in fasii. Se curata cartofii, se spala, se taie in bucatele si se adauga impreuna cu usturoiul si telina (recomandat este ca usturoiul sa il adaugati cat mai spre sfarsit pentru a nu-si pierde gustul).

Cand s-au fiert si cartofii se poate adauga si ardeiul iute (optional faina cu smantana amestecate), iar dupa 15 minute se opreste focul. Se adauga verdeata (patrunjel) iar mancarea este gata :)

Mancarea e picanta si merge cu un vin rosu sec.

1.

_IGP2481 wm (848 x 568)
2.

_IGP2484 wm (968 x 648)

3.

_IGP2482 wm (968 x 648)

8 comments:

Lavinia Rorich said...

Arata extraordinar, dar faptul ca e cu carne de porc ma tine la distanta (la noi in familie nu se mai mananca porc de mai mult de 1 an deja). Stii cumva daca se poate face si cu carne de vita?

Octavian-Andrei Brezean said...

Multumesc Lavinia
Da se poate face, dar sunt multe retete din care poti alege.
Cred ca google te poate ajuta mai bine iar cand voi gati si eu din carne de vita vei gasi si aici :)

gabriela said...

Cumva am concurenta?

romeo said...

hmmm!!!yami-yami:)trebe sa fie la fel de buna,precum arata.Da ca cumva vrei sa incerci si altceva...

Mihaela said...

Merge si cu carne de vita, am incercat si iese foarte buna si asa. Mi-ai facut pofta o pofta enorma sambata cand am citit postul acesta si am incercat sa fac si eu, doar ca am pus carne de vita si e ok. Deci puteti incerca cu incredere.

Octavian-Andrei Brezean said...

Mihaela, sigur ca merge, dar acela este gulas de vita. Iar retetele in acel caz sunt la fel de variate. Ma bucur ca ti-am facut pofta :)

francisc vaida said...

..ma rog cite bordeie atitea obiceiuri ..in fond un gulyas facut fara o lingurita de chimen tras prin foc si fara putzin chimion..nu are acel gust unic ...! ..iute dar nu foarte ...ci placut cind il plesnesti in cerul gurii...! si inca ceva ...gulyasul fara cel putin 3 tipuri de boia ...devine tocana ...!
obligatoriu se maninca cu piine de casa facuta cu cartofi
uite ...http://franciscattila.multiply.com/photos/album/61/la_restaurant_.....in_bucatarie_#photo=1

Octavian-Andrei Brezean said...

Desigur, cate ceaune atatea retete :D , dar iata, cateva siretlicuri de la cunoscatori sunt mereu binevenite :)

Multumesc!

About me

My photo
"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for." – Grace Murray Hopper

Archive

Search This Blog