Thursday, November 13

Bucuresti - Chisinau 2008 #2

Dupa cum promisesem intr-un articol anterior vreau sa va povestesc in cateva imagini si cuvinte calatoria pe care am facut-o pana la Chisinau in seara unui octombrie impreuna cu colega fotografa, Ogaritza.
Hotarandu-ne cu cateva zile inainte sa mergem la Iasi sa ne vizitam colegii de acolo (din pacate nu cu toti pe care ii anuntasem, dar oricum am promis ca ne vom reintoarce pentru o perioada mai mare), mi-a venit ideea sa trecem prin Chisinau, nu de putine ori cand mergeam la Peris sa fotografiem, priveam luung trenul de noapte ce gonea spre Chisinau gandindu-ne cum ar fi sa ne aruncam intr-o seara in el sa descoperim un loc nou. Poate vagoanele, perdelele, lipsa de vizibilitate din exterior ma faceau sa ma intreb si mai tare cum o fi in interior. Pai si de ce sa nu mergem la Iasi, prin Chisinau, ca doar e distanta mica intre ele.

Biletul costa 100 ron pentru un loc la cuseta de 4 paturi si 130 ron la cusheta de 2 paturi. Trenul are in componenta numai vagoane cuseta si nu exista reduceri de nici un fel.
Pleaca in fiecare zi a saptamanii la ora 20:00 din Bucuresti Nord si ajunge la 08:45 in Chisinau.

Am ajuns in gara mai devreme cu 20 de minute inainte de plecare si trenul nu era garat. La linia vecina sosise dublura lui ce venea de la Moscova prin Chisinau, si isi continua drumul pana in Sofia respectiv Istambul, motiv pentru care se nastea alta curiozitate pentru noi: cum ar fi sa calatorim pana la Moscova, dupa care sa luam drumul Sankt Petersburg ceea ce cu siguranta vom face in viitorul apropiat si sper eu in numar mai mare, sa facem gasca 3 sau 4 zile cat o face trenul pana acolo sa auzim o chitara, sa tot povestim.

Soseste si garnitura noastra, coboara in dreptul usilor insotitorii de vagon, niste tipi foarte prezentabili cu fason de rushi (blonzi, pielea alb - imbujorata) in niste uniforme interesante, cu tot felul de motive si insigne textile cusute pe uniforme. La urcare ne-au pus sa asteptam, iar din cate vedeam eu aveau de gand sa ne mute in alta cusheta, dar inca nu imi puteam da seama de ce. Pe cand vroiam sa ii intreb, s-au razgandit si am mers la locurile noastre. Ulterior am realizat de ce, pentru ca eram cam singurii ce calatoreau cu bilet, dar asta e alta mancare de peste.
Mi-a placut modul in care ne-au tratat pe toata durata calatoriei, fiind atenti mereu la modul in care ne simtim si necesitati.

ctrl + click pentru a mari
1.
2.

Am stat in permanenta cu frica deshidratarii si am actionat in consecinta :D, asadar am adormit de abia dupa Bacau, dupa primele 4 ore ale calatoriei.
Am fost treziti la Iasi pentru controlul pasapoartelor, a durat relativ putin, trenul plecand indata spre granita situata la cativa km de oras.
Traversand Prutul am intrat in Republica Moldova urmand sa se efectueze si de catre autoritatile lor controlul pasapoartelor, de data asta mult mai riguros. Zic asta pentru ca au sosit niste vamesi imbracati in camuflaj, cu un mini laptop agatat de gat, cu un device de scanat pasaportul, ne-au pus cateva intrebari si au plecat. La cateva minute apare "Inspector Gadget" (dupa cum l-am poreclit eu), un ofiter superior cu mustata, bondoc cu o lanternutza in mana si fara sa zica nimic intra in compartiment si inspecteaza pe sub paturi, prin diverse spatii de depozitare. Noi eram chiauni de somn, eu de abia reuseam sa imi tin ochii deschisi, era vreo 3 dimineata si tipul imi punea lanterna in ochi.
Dupa un timp incepe sa puna intrebari, cum si ce avem de gand sa facem in tara, cand ne intoarcem si tot felul de curiozitati formale. Trec aproape 2 ore de control al pasagerilor si intram in Gara Ungheni, localitate situata exact la granita cu Romania, la 200m distanta de Prut.

3.

Atipisem din nou, cand la un moment dat vagonul incepe sa se zdruncine din toate incheieturile, trenul facea tot felul de manevre deci toata lumea se trezise dar era obisnuita dupa cum vedeam, urma sa se intample ceva uzual pentru garniturile moldovenesti ce aveau traseu international.

Ecartamentul infrastructurii cailor ferate moldovenesti este de tip sovietic (cu 10 cm mai lat decat cel european) si imediat dupa plecarea din Ungheni, trenul a fost garat undeva intr-un depou descoperit, vagoanele au fost decuplate si pe cate o linie separata acestora li se schimba simultan rotile cu cele corespunzatoare ecartamentului rusesc. In proces erau implicati destul de multi muncitori si ridicarea garniturii se face de catre niste elevatoare.

4.

Trenul dispune de vagon restaurant unde se pot servi gustari calde dar si bauturi made in Rep. Moldova. Berea Chisinau mi-a atras atentia in mod deosebit (probabil am fost atras de forma sticlei dar si de gust), preturi acceptabile, iar birtu' arata decent.

5.

Va prezint incalzirea centrala a vagonului, acolo unde mirosea a motorina foarte puternic. A fost destul de cald in timpul noptii, dar in dreptul patului meu geamul nu avea o garnitura asa ca m-a tras curentul toata noaptea.
Ce am remarcat e ca spre deosebite de vagoanele cusheta ale CFR-ului aici am primit plapumi, saltea si o perna sanatoasa. Se doarme excelent in niste paturi care sunt mai late ca cele romanesti (vagoanele trenului apartin Cailor Ferate Moldovenesti).

6.

Atmosfera din tren este una foarte intima, iluminatul slab amestecat cu ambientul dat de zecile de perdele, perdelute, insertii de lemn, usi masive iti lasa impresia ca te afli in Orient Expres. Desi este vechi, totul este foarte bine ingrijit si intretinut.

7.

Ajunsi la destinatie, am fost asteptati de gazde. Gara din Chisinau arata foarte bine, fiind o combinatie intre arhitectura traditionala si cea modernista.

8.
9.

Fatada garii, detaliu arhitectural.
Calatoria a fost placuta in primul rand pentru ca am calatorit intr-un mod diferit celui cu care ma obisnuisem atat in Romania cat si in Europa si probabil pentru ca destinatia era la fel, o noutate.


8 comments:

Dan said...

plăcut ce citit şi văzut :)

Andor Marton said...

interesant ... Moscova as vizita si eu, dar am citit undeva ca e nevoie de viza (cu o intreaga afacere infloritoare in spate). Tare vagonul cu covorul ala lung pe culoar ... a la bunica.
PS: ceva lipseste la descrierea garii "arata foarte fiind" ... dupa mine arata foarte bine si curatel

Octavian-Andrei Brezean said...

da, ar fi chiar interesant.
la descrierea garii scrisesem ceva dupa care m-am ragandit si in final am mancat un cuvant, scuzele mele.

va multumesc pentru vizita :)

Andor Marton said...

cu placere ;) ... banuiesc ca urmeaza si o continuare.
Si nu numai Moscova ... si transsiberianul ar fi o experianta interesanta.

Octavian-Andrei Brezean said...

inteleg ca avem deja un coleg pentru calatoria in rusia :)

Florian ISPAS said...

Coane, pai eu propun pe portretul excursie la Chisinau, nu zici nimic, caut pe net sa vad de unde s-ar lua bilete si dau de blogul tau. Hai ca asta-i tare :)

Alin-Mihai said...

Salut!
Vroiam sa te intreb daca in trenul acesta se poate fuma, ca eu vreau sa merg pana in Chisinau cu el si fiind un fumator inrait nu as rezista 12 ore fara sa fumez (poate doar in statii). Stiu ca in trenurile CFR nu se mai fumeaza de mult, dar ma gandeam ca daca acesta este un tren al CFM poate are alte legi "interne". Sau macar la vagonul restaurant. De exemplu cand am fost cu trenul "Dacia" pana in Vienna am shpaguit chelnerii de la vagonul restaurant cu vreo 15 euro (eram vreo 5 fumatori) sa ne lase sa fumam acolo, chiar daca fiind tren CFR nu era voie :))
Iti urez o experienta foarte tare pana la Moscova!

Octavian-Andrei Brezean said...

alin, pe holurile de la capatul vagonului scrie cu vopsea roshie pe usi ca este loc de fumatori chiar si scrumiere. acum nu stiu sa iti spun cum se aplica vreo regula.

iti multumesc pentru vizita si urari!

About me

My photo
"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for." – Grace Murray Hopper

Archive

Search This Blog